rodsa.net

RODSA - Asociatia de Vanzari Directe din Romania - Romanian Direct Selling Association - Adresa pe Internet: http://www.rodsa.ro

Fotografia mea
Nume:
Locația: Cluj-Napoca, Romania

Dipl. Math, Manager MLM International Romania, RODSA Chairman

marți, martie 14, 2006

Ce sunt schemele piramidale?

Schemele piramidale (sau jocurile financiare piramidale) sunt nişte proceduri ilegale de câştig, construite virtual sub forma unei piramide sau a unei structuri piramidale, în care straturile (nivelurile) piramidei sunt alcătuite din persoane care plătesc o anumită sumă la intrarea în schemă.
Regula generala de câstig este foarte simplă: persoanele care ajung în fruntea priramidei pot câştiga bani, numai dacă mai intră în schemă o mulţime de oameni la baza piramidei. Fiecare persoană trebuie să plătească o taxa de intrare, după care este obligat să recruteze alţi oameni care să achite şi ei taxa de intrare. Câştigul lor este format din suma taxelor de intrare a persoanelor de la baza piramidei.
Deci oamenii care intră la baza piramidei dau bani pentru câţiva oameni aflaţi în vârf. Fiecare nou participant plăteşte pentru şansa de a ajunge în vârf şi pentru a profita de plăţile celor care vor intra în joc mai târziu. Aceste scheme piramidale de câstig se mai numesc "jocuri de într-ajutorare" sau "fonduri comune închise" sau "cluburi de finanţare şi investiţii închise", etc.

  • De exemplu, pentru a intra în schema jocului TEAM-PARTNER (care a funcţionat în Germania între anii 1990-1993), o persoană trebuia să se plătească o suma de 1.000 DM, ceea ce asigura un loc la baza piramidei. Schema era o piamidă binară închisă, deci cu 2 ramuri la fiecare nivel, pe maximum 9 niveluri. Regula plăţilor câstigurilor era urmatoarea: 500 DM mergeau la sponsor (partenerul care a recrutat persoana respectivă) şi care se afla pe un nivel mai sus în piramidă, iar 500 DM la partenerul din vârful piramidei, promotorul schemei. Dupa un anumit timp, piramida se completa la maximum, iar promotorul câstiga 16.000 DM, în timp ce persoana nou intrată şi ceilalti de la baza piramidei se trezeau cu 1.000 DM mai saraci. Când promotorul schemei a intrat în posesia banilor, el a dispărut. Fiind eliminat din joc, urmatorul nivel a devenit vârful piramidei. Abia atunci au început cei doi aflaţi pe al doilea nivel să aibă profit. Pentru a fi platiti cei doi din vârf, trebuia să se recruteze 32 de persoane la baza piramidei. Jocul piramidal a continuat o perioadă, schema mărindu-se cu noi doritori de câştiguri uşoare.
  • Analiza exemplului de mai sus ne arată următoarele: de fiecare dată când un nou nivel ajungea să fie în vârful piramidei, la baza ei trebuia adăugat un nou nivel, de două ori mai mare decât cel precedent. Dacă se găseau destui participanti noi, cei 16 parteneri de pe nivelul al 4-lea aveau şansa să ajungă în vârf, dacă mai intrau 512 recruti, care sa plateasca fiecare câte 1.000 de dolari. Evident, piramida s-a prăbuşit, în timp ce peste 2.000 de oameni n-au mai ajuns în vârf. Pentru ca fiecare partener dintr-o schemă piramidă să poată ajunge la profit este nevoie de un val inepuizabil de noi participanţi. În realitate, numărul participanţilor este limitat şi fiecare nivel nou de participanti are o sansă mai scăzută de a recruta alţi oameni, deci o mai mare şansă de a pierde banii.
  • Bibliografie recomandată: "Marea panoramă" de Edward Ludbrook, pag.78-80, Editura Digital Data Cluj, (Colecţia Multi-Level Marketing www.digitaldata.ro)